No niin, nyt se sitten tuli virallisestikin, kirje Helsingin Psykiatriakeskuksen  syömishäiriöyksiköltä.

"Olemme vastaanottaneet Syömishäiriöyksikössä Teitä koskevan lähetteen XX terveysasemalta lääkäri XX:ltä. Syömishäiriöyksikössä osastonylilääkäri on käsitellyt lähetteenne. Tässä vaiheessa on päädytty siihen, että lähetteenne palautetaan takaisin lähettävälle lääkärille, johon voitte olla yhteydessä."

Ei siinä siis mitään, en mä tota syömishäiriöpolia pitänytkään itselleni sopivana yksikkönä, mutta mun mielestä tässä on mielenkiintoista siis se, että kuka tän lähetteen on ensinnäkään laatinut. Lääkäri jonka tapasin kerran ja se käynti kesti n. 20 minuuttia. Sen keskustelun perusteella minulle tarjottiin masennuslääkkeitä (joista kieltäydyin koska haluan hoitoa enkä lääkkeitä) ja laitettiin kaksi lähetettä eri psykiatrian poleille. Kahdenkymmenen minuutin keskustelun perusteella.

Miten se on mahdollista? Siis ensinnäkin siitä tuli olo että lääkäri käyttää masennuslääkkeitä kuten kouluterkkarit mobilatia, sopii joka vaivaan ja korjaa kaiken. Ja toiseksi, tämä lääkäri ei tiedä edes murusta minun syömihäiriöistäni tai muutenkaan masennusoireistani tai niistä syistä jotka minut ovat tähän saaneet. Terveyskeskuksen psykiatrinen sairaanhoitaja tietää edes jotain - sen verran mitä olen ehtinyt viiden tunnin aikana kertoa, mutta näitä tietoja lähetteessä ei ole käytetty.

Mitä järkeä tässä on?

Ja nyt olen menossa siis tosiaan yksityiselle psykiatrille konsultointikäynnille hakemaan sitä B2 lausuntoa. Ja mikäli olen siis ymmärtänyt mitään niin tapaan hänet kaksi kertaa (ja välissä taas tuota psykiatrista sairaanhoitajaa). Eli käytännössä tämä tarkoittaa että kun menen parin viikon päästä psykiatrin vastaanotolle, minun pitäisi pystyä sanallisesti ilmaisemaan masennukseni tason ja siihen johtaneet syyt 45 minuutissa - ventovieraalle ihmiselle. Ja perjaatteessa tuon käynnin perusteella hän päättää että ansaitsenko minä hoitoa.

Kysympä uudelleen, mitä järkeä tässä on?